NM-gull til Knutstad&Holens fiskeburger
11.2.2026 10:57:42 CET | Sjømatbedriftene | Pressemelding
Hamarbedriften Knutstad&Holen er NM-vinner for sin fiskeburger. Det ble klart under kåringen av landets beste fiskeburger i kategorien for håndverksprodukter under NM i sjømat onsdag. Gla’laksen fra Sarpsborg tok sølv for sitt produkt og Artic Chef AS i Vadsø vant bronsen.

Knutstad&Holen hadde sendt inn sin skreikarbonade med choritzo til norgesmesterskapet, og stakk likegodt av med gullet i klassen for fiskekarbonade/burger i kategorien for håndverksprodukter. Gla’laksen fra Sarpsborg tok sølvet med sine fiskekaker med purre og hvitløk og Artic Chef i Vadsø vant bronse med sin baconburger/fiskekarbonade.
Kjetil Holen, daglig leder i Knutstad&Holen synes det er utrolig moro å stikke av med førsteplassen i en knallhard konkurranse.
- At en liten fiskehandler på innlandet, midt mellom potetland og kornåkere stikker av med NM-gull er utrolig morsomt. Det tar tid å lage gode fiskematprodukter og et NM-gull er en viktig anerkjennelse for den jobbe vi gjør og det faget vi representer, sier Kjetil Holen.
I landets beste fiskekarbonade brukes fersk skrei og litt choritzo og Holen synes det er ekstra moro at et produkt som bruker råstoff i skreisesongen når opp i konkurransen.
- Vi synes det er spennende å kunne leke litt med slike produkter og det er hyggelig at også andre setter pris på den jobben vi gjøre, sier han.
Dommerne skriver blant annet følgende om vinnerproduktet: «Fin størrelse, blank og innbydende». «Lang ettersmak, god balanse, kjenner fiskesmaken.» «Godt produkt.»
NM-vinneren holder til i Hamar med egen butikk med utsalg av fersk fisk og skalldyr, egenprodusert fiskemat og røkte produkter, samt noe viltkjøtt. Der også selskapets cateringavdeling.
Kontakter
Harry TillerKommunikasjonssjef
Tel:95198673Tel:95198673harry.tiller@sjomatbedriftene.noOm Sjømatbedriftene
Sjømatbedriftene er en nasjonal, politisk uavhengig næringsorganisasjon som representerer alle ledd i sjømatnæringen fra produksjon til salg. Vårt formål er å utvikle sjønæringene på en samfunnsmessig ansvarlig og miljømessig bærekraftig måte. På samme tid skal vi ivareta medlemmenes interesser – både næringspolitisk, økonomisk, faglig og sosialt.
Følg pressemeldinger fra Sjømatbedriftene
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Sjømatbedriftene på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Sjømatbedriftene
Skattekommisjonen truer norsk eierskap i havbruket: – Dette er kroken på døren for familieeide selskaper24.6.2026 11:57:13 CEST | Pressemelding
Sjømatbedriftene reagerer kraftig på Skattekommisjonens forslag om å fjerne verdsettelsesrabatten i formuesskatten. Organisasjonen advarer om dramatiske konsekvenser for mindre, familieeide havbruksselskaper langs kysten.
Sjømatbedriftene: – Regjeringen må fryse trafikklyssystemet nå22.6.2026 10:34:10 CEST | Pressemelding
Sjømatbedriftene reagerer kraftig på regjeringens beslutning om kapasitetsjustering i trafikklyssystemet for havbruk. Bransjeorganisasjonen ber om full stans i nedtrekk. – Dette er feil medisin til feil tid. Regjeringen må umiddelbart fryse trafikklyssystemet i alle områder unntatt de grønne, sier administrerende direktør Robert H. Eriksson.
Sjømatbedriftene: Viktig handelspolitisk gjennomslag for norsk næringsliv1.6.2026 13:00:00 CEST | Pressemelding
Sjømatbedriftene ønsker regjeringens beslutning om å samle det overordnede ansvaret for handelspolitikken i Utenriksdepartementet velkommen. Beslutningen representerer et viktig skritt mot en mer helhetlig, strategisk og slagkraftig organisering av norsk handelspolitikk i en tid preget av økende geopolitisk uro og sterkere internasjonal konkurranse.
Stortinget om Normprisrådet: – Et viktig og riktig vedtak27.5.2026 09:55:50 CEST | Pressemelding
– Vi er utrolig glade for at et flertall på Stortinget så tydelig har bedt om å avvikle Normprisrådet. Dette er et viktig og nødvendig vedtak for norsk havbruksnæring, sier administrerende direktør Robert H. Eriksson i Sjømatbedriftene.
Sjømat Norge bommer kraftig om produksjonsfisk-regler19.5.2026 14:00:00 CEST | Pressemelding
Styret i Sjømat Norge har vedtatt at de går inn for å oppheve forbudet mot eksport av produksjonsfisk fra norske oppdrettsanlegg som ikke er feilrettet hjemme i Norge. - Vedtaket er en skivebom som setter merkevaren og kvaliteten på sjømat fra Norge i fare, sier Robert H. Eriksson, adm.dir i Sjømatbedriftene.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom