FØRDEFJORDEN: Dommen kommer på onsdag
13.4.2026 15:04:53 CEST | Naturvernforbundet | Pressemelding
Dommen i saken der Naturvernforbundet og Natur og Ungdom krever midlertidig forbud mot dumping av gruveavfall i Førdefjorden kommer 15. april.

– Vi er optimistiske og tror på seier. Den ulovlige og skadelige gruvedumpingen som pågår i Førdefjorden må bli stanset inntil Høyesterett har avgjort saken og så lenge gruveselskapet ikke har gyldig tillatelse, sier Sigrid Hoddevik Losnegård, leder Natur og Ungdom.
Gulating lagmannsrett sendte i dag en e-post og opplyste at dom i forføyningssaken vil bli publisert 15. april etter børsens stengetid, klokken 16.30. Miljøorganisasjonene har saksøkt gruveselskapet Nordic Mining og krevd midlertidig dumpestans inntil hovedsøksmålet mot staten om utslippstillatelsen er ferdig behandlet i Høyesterett, hvor saken kommer opp 27. april.
Kritiske til tingrettens dom
Miljøorganisasjonene er sterkt kritiske til dommen fra Sogn og Fjordane tingrett fra 10. november. Tingretten tillot gruveselskapet å drive videre selv om utslippstillatelsen er kjent ugyldig. I tillegg ble organisasjonene dømt til å betale 2,5 millioner i saksomkostninger til gruveselskapet.
– Det er flere åpenbare feil i dommen fra tingretten, og de skyhøye sakskostnadene bryter med Århuskonvensjonen, hvor det står at det ikke skal være uoverkommelig dyrt å føre miljøsaker for retten. En slik dom kan ikke bli stående, sier Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet.
Det knyttes nå stor spenning til dommen fra lagmannsretten fordi gruveselskapet har lagt fram et krav på hele 8,5 millioner kroner i saksomkostninger. Hvis organisasjonene skulle bli dømt til å betale noe i nærheten av dette beløpet, mener de at det vil være et soleklart brudd på Århuskonvensjonen.
Dom i Førdefjordsaken, presseinvitasjon
▪ Gulating lagmannsrett publiserer dommen 15. april mellom 16.30 og 17.00. Vi vil laste opp dommen her: https://fjordsoksmalet.no/dokumenter/
▪ Pressen er invitert til Naturvernforbundets lokaler i Mariboes gate 8 i Oslo fra klokken 16.00 til kommentarer umiddelbart etter dommen. Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet, Sigrid Hoddevik Losnegård, leder i Natur og Ungdom, vil være tilgjengelige for pressen.
▪ For kommentarer fra Naturvernforbundet i Sogn og Fjordane ta kontakt med Anne-Line Thingnes Førsund: 957 24 242 / anne-line.tf@hotmail.com
Naturvernforbundet og Natur og Ungdom vant i fjor en klar seier mot staten i Borgarting lagmannsrett, som slo fast at både utslippstillatelsen og driftstillatelsen til Nordic Mining er ugyldige. Regjeringen ville likevel ikke suspendere eller trekke tillatelsene tilbake, og staten anket saken til Høyesterett. Gruveselskapet meldte at de ville fortsette med dumpingen som planlagt. Miljøorganisasjonene tok derfor gruveselskapet til Sogn og Fjordane tingrett med krav om midlertidig dumpestopp, såkalt midlertidig forføyning. Organisasjonene tapte, og tingretten dømte dem til å betale 2,5 millioner kroner til gruveselskapet. I desember anket de til Gulating lagmannsrett, hvor saken ble behandlet 23.-27. februar.
Dom i strid med EØS-avtalen
Naturvernforbundet og Natur og Ungdom mener at dommen fra Sogn og Fjordane tingrett er i strid med EØS-avtalen. I Gulating lagmannsrett la de opp en mer prinsipiell behandling av saken, hvor både EØS-avtalen og Århuskonvensjonen ble sentrale temaer.
Miljøorganisasjonene poengterer at både Borgarting lagmannsrett og Sogn og Fjordane tingrett har slått fast at dagens utslippstillatelse er ugyldig. Utslippstillatelsen strider mot EUs vanndirektiv og den norske vannforskriften, og miljøorganisasjonene mener at forvaltningen både har rett og plikt til å trekke tillatelsen tilbake inntil saken er ferdig behandlet. Når regjeringen har valgt ikke å gjøre dette, er det et alvorlig pliktbrudd. Et slikt brudd må repareres, og når forvaltningen ikke gjør det, ligger ansvaret på domstolene.
Gruvedumpingen pågår
Mens saken går sin gang i retten, har Nordic Mining betydelige problemer med å få anlegget til å fungere. I årsrapporten for 2025 står det at det ble produsert 150 tonn rutil og 12 729 tonn granat levert til silo. I alt 241 000 tonn gruveavfall ble dumpet i Førdefjorden. Selskapet har slitt med tekniske problemer, særlig med tørranlegget hvor det ferdige rutil- og granatproduktet produseres. Ved full drift vil det bli dumpet 105 500 tonn gruveavfall i måneden.
BAKGRUNN
To spor i Førdefjord-saken
▪ Fjordsøksmålet, hovedsøksmålet mellom miljøorganisasjonene og staten: Handler om hvorvidt tillatelsene til gruvedrift med sjødeponi er gyldige. Status: Miljøorganisasjonene vant i Borgarting lagmannsrett 12. august. Staten har anket til Høyesterett, hvor den behandles fra 27. april til 5. mai 2026.
▪ Dumpeforbud, midlertidig forføyningssak mellom miljøorganisasjonene og Nordic Minings datterselskap Engebø Rutile and Garnet. Staten har gått inn som partshjelp. Status: Saken ble behandlet i Sogn og Fjordane tingrett 13.-17. oktober 2025. Dom der gruveselskapet fikk medhold ble avsagt 10. november. Gulating lagmannsrett behandlet saken fra 23. til 27. februar 2026.
Dokumenter, bilder og informasjon
Vi minner om nettsiden Fjordsoksmalet.no, hvor vi har samlet fakta og bakgrunnsinformasjon. Her er det også et stort dokumentarkiv med sentrale dokumenter i saken, hvor dere vil finne rettsdokumenter fra begge parter, sentrale vedtak i gruvesaken, utslippstillatelser, avfallshåndteringsplan, dokumenter fra gruveselskapet Nordic Mining og mye mer. Dere vil også finne bilder til fri bruk i omtale av saken.
Nøkkelord
Kontakter
Truls GulowsenLederNaturvernforbundet
Tel:90107904tg@naturvernforbundet.noSigrid Hoddevik LosnegårdLeder i Natur og Ungdom
Tel:405 29 471sigridl@nu.noTor Bjarne ChristensenKommunikasjonsrådgiver
Tel:231 09 636Tel:481 99 585tbc@naturvernforbundet.noBilder

Følg pressemeldinger fra Naturvernforbundet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Naturvernforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Naturvernforbundet
FØRDEFJORDEN: – Absurd og uhørt å søke om midlertidig tillatelse24.6.2026 15:30:00 CEST | Pressemelding
Miljøorganisasjonene har fått innsyn i Nordic Minings søknad om midlertidig utslippstillatelse. Gruveselskapet søker om en treårig tillatelse til å dumpe gruveavfall i Førdefjorden etter forurensningsloven, ikke vanndirektivet.
Jubel etter seier for Førdefjorden: Krever umiddelbar stans i dumpingen17.6.2026 16:47:01 CEST | Pressemelding
Høyesterett slo i dag fast at tillatelsen til gruvedumping i Førdefjorden er ugyldig. Etter atten års kamp har Naturvernforbundet og Natur og Ungdom vunnet over staten i en av de mest profilerte sakene i miljøbevegelsens historie. Nå krever de umiddelbar stans i dumpingen.
Høyesteretts dom i Førdefjordsaken kommer i morgen16.6.2026 21:21:15 CEST | Pressemelding
Høyesterett meldte i dag at dommen i saken om gruvedumping i Førdefjorden kommer i morgen 17. juni etter klokken 16.30. Miljøorganisasjonene er optimistiske. Pressen er invitert til Naturvernforbundets lokaler når dommen i den historiske miljøsaken faller.
11 organisasjoner partshjelpere i historisk sak om naturens rettsvern9.6.2026 08:29:01 CEST | Pressemelding
FØRDEFJORDEN/NATURENS RETTSVERN: Hele 11 organisasjoner ble i går meldt inn som partshjelpere i saken om saksomkostninger i Førdefjordsaken, som Naturvernforbundet og Natur og Ungdom har anket til Høyesterett. Det er nå duket for en prinsipiell behandling av hvor mye det skal koste å ta miljøsaker til retten i Norge.
Nye utslippstall: - Det går hårreisende sakte4.6.2026 10:38:13 CEST | Pressemelding
Naturvernforbundet mener det er bra at utslippene fortsetter å gå nedover. Likevel ligger vi skremmende langt bak klimamålene vi har forpliktet oss til.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom