FØRDEFJORDEN: Dumpingen må stanse om vi vinner i Høyesterett
20.4.2026 06:07:00 CEST | Naturvernforbundet | Pressemelding
Gulating lagmannsrett slår fast at Nordic Mining ikke har rett til å fortsette å dumpe gruveavfall i Førdefjorden hvis miljøorganisasjonene vinner i Høyesterett. Det er konklusjonen etter en grundig gjennomgang av dommen. Både staten og gruveselskapet har tidligere meldt at dumpingen vil fortsette.

Den historiske miljøsaken kommer opp i Høyesterett mandag i neste uke, 27. april.
– Gulating lagmannsrett har nå slått fast at dumpingen må stanse hvis vi vinner i Høyesterett. Det er fantastiske nyheter for fjorden og alle som kjemper for den, sier Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet.
«Lagmannsretten konkluderer etter dette med at miljøorganisasjonene har sannsynliggjort sitt hovedkrav om at ERG (gruveselskapet) ikke har rett til å deponere gruveavfall i Førdefjorden.» (Gulating lagmannsrett, kjennelse 15. april 2016)
Fornøyde etter gransking av dommen
Naturvernforbundet og Natur og Ungdom er svært fornøyde etter å ha finlest Gulating lagmannsretts dom. Miljøorganisasjonene har krevd stans i gruvedumpingen i Førdefjorden inntil hovedsøksmålet mot staten om utslippstillatelsen er behandlet av Høyesterett, såkalt midlertidig forføyning. Selv om de ikke fikk medhold i kravet om forføyning, støtter retten organisasjonenes syn på svært mange punkter:
Gulating lagmannsrett:
▪ «Lagmannsretten har funnet at miljøorganisasjonene har sannsynliggjort at utslippstillatelsen som gir ERG rett til å deponere gruveavfall i Førdefjorden er ugyldig.»
▪ «Det er (…) sannsynliggjort at ERG ikke har rett til å utnytte utslippstillatelsen. Deponering av gruveavfall uten utslippstillatelse vil være forbudt (…)
Kilde: Gulating lagmannsrett, kjennelse 15. april, side 35
* ERG = Engebø Rutile and Garnet, Nordic Minings datterselskap.
Det betyr at tillatelsen til å dumpe 170 millioner tonn med gruveavfall i Førdefjorden fra 2016 er ugyldig. Lagmannsretten forkaster med dette statens og gruveselskapets anførsel om at dumpingen vil kunne fortsette helt frem til staten eventuelt trekker tillatelsen.
– Vi selvfølgelig skuffet over at vi ikke vant, men er utrolig glade for at Gulating lagmannsrett så tydelig slår fast at utslippstillatelsen til Nordic Mining er ugyldig. Det betyr at gruvedumpingen som nå skjer er ulovlig, sier Gulowsen.
Lagmannsretten vil hindre ny «Fosen-sak»
– Det er tydelig at lagmannsretten vil hindre at Førdefjord-saken blir en ny «Fosen-sak» der forurensningen bare fortsetter uten gyldig utslippstillatelse, sier Gulowsen.
Miljøorganisasjonene er nå svært optimistiske fremfor Høyesterettssaken som begynner i neste uke.
– Dommen fra Gulating har styrket oss i troen på at vi vinner i høyesterett og at vi skal klare å stanse dumpingen i Førdefjorden, sier Sigrid Hoddevik Losnegård, leder i Natur og Ungdom. – Gulating lagmannsrett er den tredje domstolen som slår fast at tillatelsen til å dumpe gruveavfall i Førdefjorden er ugyldig. Tidligere har Sogn og Fjordane tingrett og Borgarting lagmannsrett kommet til samme konklusjon. Vi tror vi kommer til å vinne en tydelig seier i Høyesterett, og da vil vi skrive miljøhistorie, sier Hoddevik Losnegård.
Nær ved å vinne i lagmannsretten
Miljøorganisasjonenes gjennomgang av dommen viser også at de var nær ved å vinne i Gulating lagmannsrett. Når organisasjonene ikke vant, skyldes det at retten mente at miljøskadene vil være begrensede i perioden frem til Høyesterett har avgjort saken:
«Slik lagmannsretten ser det vil en fortsatt deponering frem til hovedkravet er avgjort, ikke medføre et irreversibelt naturinngrep eller en forurensningsskade som er vanskelig å avbøte.»
To spor i saken om Førdefjorden
Naturvernforbundet og Natur og Ungdom saksøkte i 2022 staten for tillatelsen til dumping av gruveavfall i Førdefjorden. I august i fjor vant miljøorganisasjonene full seier, da Borgarting lagmannsrett slo fast at utslippstillatelsen er ugyldig. Regjeringen ville likevel ikke trekke tillatelsen tilbake. I stedet anket staten saken til Høyesterett. Organisasjonene så da ingen annen mulighet enn å ta gruveselskapet til retten og kreve midlertidig forføyning med stans i dumpingen inntil saken er ferdig behandlet. Forføyningssaken kom opp for Sogn og Fjordane tingrett i oktober, og i november kom dommen der organisasjonene tapte og ble dømt til å betale 2,5 millioner kroner i saksomkostninger. De anket saken, og Gulating lagmannsrett kom 15. april med sin dom. Hovedsøksmålet mot staten kommer til Høyesterett 27. april i år.
Nøkkelord
Kontakter
Truls GulowsenLederNaturvernforbundet
Tel:90107904tg@naturvernforbundet.noSigrid Hoddevik LosnegårdLeder i Natur og Ungdom
Tel:405 29 471sigridl@nu.noTor Bjarne ChristensenKommunikasjonsrådgiver
Tel:231 09 636Tel:481 99 585tbc@naturvernforbundet.noBilder


Følg pressemeldinger fra Naturvernforbundet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Naturvernforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Naturvernforbundet
FØRDEFJORDEN: – Absurd og uhørt å søke om midlertidig tillatelse24.6.2026 15:30:00 CEST | Pressemelding
Miljøorganisasjonene har fått innsyn i Nordic Minings søknad om midlertidig utslippstillatelse. Gruveselskapet søker om en treårig tillatelse til å dumpe gruveavfall i Førdefjorden etter forurensningsloven, ikke vanndirektivet.
Jubel etter seier for Førdefjorden: Krever umiddelbar stans i dumpingen17.6.2026 16:47:01 CEST | Pressemelding
Høyesterett slo i dag fast at tillatelsen til gruvedumping i Førdefjorden er ugyldig. Etter atten års kamp har Naturvernforbundet og Natur og Ungdom vunnet over staten i en av de mest profilerte sakene i miljøbevegelsens historie. Nå krever de umiddelbar stans i dumpingen.
Høyesteretts dom i Førdefjordsaken kommer i morgen16.6.2026 21:21:15 CEST | Pressemelding
Høyesterett meldte i dag at dommen i saken om gruvedumping i Førdefjorden kommer i morgen 17. juni etter klokken 16.30. Miljøorganisasjonene er optimistiske. Pressen er invitert til Naturvernforbundets lokaler når dommen i den historiske miljøsaken faller.
11 organisasjoner partshjelpere i historisk sak om naturens rettsvern9.6.2026 08:29:01 CEST | Pressemelding
FØRDEFJORDEN/NATURENS RETTSVERN: Hele 11 organisasjoner ble i går meldt inn som partshjelpere i saken om saksomkostninger i Førdefjordsaken, som Naturvernforbundet og Natur og Ungdom har anket til Høyesterett. Det er nå duket for en prinsipiell behandling av hvor mye det skal koste å ta miljøsaker til retten i Norge.
Nye utslippstall: - Det går hårreisende sakte4.6.2026 10:38:13 CEST | Pressemelding
Naturvernforbundet mener det er bra at utslippene fortsetter å gå nedover. Likevel ligger vi skremmende langt bak klimamålene vi har forpliktet oss til.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom