Vurderer nye krav til reservestrøm i mobilnettet: – Risikobildet har endret seg
8.5.2026 12:59:43 CEST | Nasjonal kommunikasjonsmyndighet | Pressemelding
Mer ekstremvær, økt digital avhengighet og en skjerpet sikkerhetssituasjon gjør at Nasjonal kommunikasjonsmyndighet nå vurderer økte krav til reservestrøm i norske mobilnett.

– Mobilnettet må tåle mer fremover. Dagens krav ble fastsatt for over ti år siden, og både risikobildet og behovene har endret seg, sier sikkerhetsdirektør i Nkom, Svein Scheie.
Samfunnet er mer avhengig av mobilkommunikasjon enn tidligere, samtidig som vi står overfor nye utfordringer knyttet til ekstremvær og en skjerpet sikkerhetssituasjon.
– Derfor er det på tide å se på kravene på nytt, sier Scheie.
Nkom har fått i oppdrag fra Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet å vurdere om dagens krav til reservestrøm oppfyller ekomlovens krav til forsvarlig sikkerhet. Nå kartlegges det hvordan mobilnettene tåler strømbrudd i ulike deler av landet.
Strømbrudd er en hovedutfordring
Reservestrøm er avgjørende for at mobilnettene skal fungere under strømbrudd. I dag må mobilnettene ha minst to timers reservestrøm i tettsteder med over 20 000 innbyggere. Utenfor disse områdene tilpasses kapasiteten etter behov, men skal i gjennomsnitt være minst fire timer og aldri under to timer.
– Alle som er avhengige av mobilen, må kunne stole på at nettet fungerer også når strømmen går. Samtidig ser vi at strømbrudd fortsatt er en av de vanligste årsakene til utfall i mobilnettene. Det er en sårbarhet vi må ta på største alvor, sier sikkerhetsdirektøren.
Skal gjøre oss mer forberedt
Kartleggingen av behovet for reservestrøm gjennomføres over hele landet og skal gi et bedre grunnlag for å vurdere hvilke krav som trengs for å sikre befolkningen. Det kan også bli aktuelt med ulike krav basert på geografi og risikobildet.
– Mobilnettene må tåle mer, og strømreservene må styrkes. Nå skal vi analysere og vurdere hvordan dette skal gjøres, sier Scheie.
Den endelige rapporten skal etter planen legges frem innen mars 2027.
Dette er saken:
-
Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) har fått i oppdrag å vurdere nye krav til reservestrøm i norske mobilnett.
-
Bakgrunnen er mer ekstremvær, økt digital avhengighet og en skjerpet sikkerhetssituasjon. I tillegg er strømbrudd en av de vanligste årsakene til utfall i mobilnettene.
-
Dagens krav er minst to timer reservestrøm i større tettsteder og i gjennomsnitt fire timer i resten av landet.
-
Gjennom ordningen Forsterket ekom har sårbare områder allerede reservestrømsløsninger for å holde mobilnettene i drift i opptil 72 timer. Ordningen bygges gradvis ut for å styrke beredskapen flere steder i landet.
Les mer på nkom.no
Nøkkelord
Kontakter
Rita Lund ThuneKommunikasjonsdirektørNasjonal Kommunikasjonsmyndighet
Tel:+47 922 06 466rlt@nkom.noSvein Sundfør ScheieSikkerhetsdirektør i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Tel:95211189sss@nkom.noBilder


Lenker
Følg pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Svindeltrendene du må passe deg for i sommer24.6.2026 09:00:40 CEST | Pressemelding
Investeringssvindel og falske anrop fra danske telefonnumre er blant metodene kriminelle nå bruker for å lure nordmenn. Svindelekspert oppfordrer folk til å være ekstra oppmerksomme i sommer.
Skal du til fotball-VM i USA? Pass på mobilregningen19.6.2026 08:59:39 CEST | Pressemelding
Fotball-VM blir sommerens høydepunkt for mange nordmenn. Men uten kontroll på mobilbruken kan ferien bli dyrere enn planlagt.
Kartlegger sårbarheter i Oslos kritiske infrastruktur8.6.2026 15:46:14 CEST | Pressemelding
Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) skal undersøke hvor robust den digitale infrastrukturen er ved kriser og alvorlige hendelser i Oslo-regionen.
Svindlerne tar ikke ferie – vær ekstra på vakt i sommer4.6.2026 10:16:04 CEST | Pressemelding
Snart tikker feriepengene inn på millioner av norske kontoer. Samtidig advarer svindeleksperter mot at sommer og feriemodus gjør mange ekstra sårbare for digitale svindlere.
Over 96 prosent kan få superraskt internett27.5.2026 11:30:51 CEST | Pressemelding
96,3 prosent av husstander i Norge har tilgang på internett med gigabithastighet, viser nye tall fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom