Aldri før har nordmenn kjøpt så mye mobildata
15.5.2026 10:34:31 CEST | Nasjonal kommunikasjonsmyndighet | Pressemelding
Datapakker på over 100 GB i måneden er mest populært blant nordmenn.

Ved utgangen av 2025 hadde mer enn hver tredje nordmann et mobilabonnement med en datapakke på over 100 GB inkludert. Det viser nye tall fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom).
– Stadig flere velger abonnement med store datapakker, og vi ser at behovet for data fortsetter å øke. Når mobildekningen er god, og folk bruker mobilen til alt – uansett hvor de er – blir det naturlig at også databruken skyter fart, sier seksjonssjef i Nkom, Inger Vollstad.
Hun legger til at folk likevel burde være bevisste når de velger datapakker.
– Sjekk hvor mye mobildata du trenger, så betaler du ikke mer enn du må, sier Vollstad.
Færre vil ha minst
Fra 2022 til 2025 har de største datapakkene (over 100 GB) økt fra 13 prosent til 34 prosent av abonnentene.
Samtidig viser statistikken at etterspørselen etter de mindre datapakkene i privatmarkedet har sunket. De minste pakkene med data fra 1- 5 GB, har hatt en salgsnedgang fra 17 til 9 prosent det siste året.
Tabell
Andelen datapakker med over 100 GB
2025: 34 prosent
2024: 32 prosent
2023: 23 prosent
2022: 13 prosent
Andelen datapakker med 20 GB til 100 GB
2025: 17 prosent
2024: 12 prosent
2023: 14 prosent
2022: 9 prosent
Andelen datapakker med 1 GB til 5 GB
2025: 9 prosent
2024: 17 prosent
2023: 26 prosent
2022: 29 prosent
For mer informasjon, les den fullstendige rapporten Ekomstatistikken 2026
Om Ekomstatistikken
Ekomstatistikken er en årlig rapport som presenterer investeringstallene for elektroniske kommunikasjonsnett og -tjenester. Rapporten gir en detaljert oversikt over investeringene og utviklingen i sektoren.
Nøkkelord
Kontakter
Rita Lund ThuneKommunikasjonsdirektørNasjonal Kommunikasjonsmyndighet
Tel:+47 922 06 466rlt@nkom.noInger VollstadSeksjonssjef i av for marked og tjenesterNasjonal kommunikasjonsmyndighet
Tel:48010523ivo@nkom.noBilder

Følg pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Svindeltrendene du må passe deg for i sommer24.6.2026 09:00:40 CEST | Pressemelding
Investeringssvindel og falske anrop fra danske telefonnumre er blant metodene kriminelle nå bruker for å lure nordmenn. Svindelekspert oppfordrer folk til å være ekstra oppmerksomme i sommer.
Skal du til fotball-VM i USA? Pass på mobilregningen19.6.2026 08:59:39 CEST | Pressemelding
Fotball-VM blir sommerens høydepunkt for mange nordmenn. Men uten kontroll på mobilbruken kan ferien bli dyrere enn planlagt.
Kartlegger sårbarheter i Oslos kritiske infrastruktur8.6.2026 15:46:14 CEST | Pressemelding
Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) skal undersøke hvor robust den digitale infrastrukturen er ved kriser og alvorlige hendelser i Oslo-regionen.
Svindlerne tar ikke ferie – vær ekstra på vakt i sommer4.6.2026 10:16:04 CEST | Pressemelding
Snart tikker feriepengene inn på millioner av norske kontoer. Samtidig advarer svindeleksperter mot at sommer og feriemodus gjør mange ekstra sårbare for digitale svindlere.
Over 96 prosent kan få superraskt internett27.5.2026 11:30:51 CEST | Pressemelding
96,3 prosent av husstander i Norge har tilgang på internett med gigabithastighet, viser nye tall fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom