Nkom styrker tilstedeværelsen i Finnmark for å overvåke GNSS-forstyrrelser
21.5.2026 08:42:03 CEST | Nasjonal kommunikasjonsmyndighet | Pressemelding
I 2025 besluttet regjeringen å styrke tilstedeværelsen i Nord-Norge med et nytt Nkom-kontor. Nå følger Nkom opp med to nye målestasjoner for GNSS-målinger i Øst-Finnmark. Bakgrunnen er den vedvarende situasjonen med forstyrrelser i satellittnavigasjonssystemer (GNSS)

– Det er viktig for regjeringen å styrke motstandskraften i nordområdene. Derfor er det svært positivt at Nkom nå etablerer to nye målestasjoner i Øst-Finnmark. Dette vil gi bedre oversikt over situasjonen og styrke arbeidet med å ivareta samfunnskritiske tjenester i nord, sier digitaliseringsminister Karianne Tung.
Denne uken er Nkom sammen med digitaliseringsminister Karianne Tung i Kirkenes, der fly daglig rammes av GPS-forstyrrelser. Nye målinger viser at forstyrrelsene nå også skjer i lavere høyder enn tidligere over Varangerhalvøya.
Viktig satsing i nord
– Forstyrrelser av GNSS-signaler er svært alvorlig og uakseptabelt, og kan ramme kritiske samfunnsfunksjoner. Derfor er dette en viktig prioritering for oss, sier avdelingsdirektør i Nkom, Espen Slette.
Nkom har allerede flere målere i Finnmark, og gjennomfører jevnlig ekstra målinger både i luftrommet og på bakkenivå for å følge utviklingen. De nye målerne vil gi forbedret kontinuerlig monitorering av situasjonen med dekning av nye viktige områder, blant annet vesentlige deler av Varangerhalvøya og ut i Barentshavet.
– Dataene fra målestasjonene skal bidra til å styrke situasjonsforståelsen for både nasjonale og lokale myndigheter, samt andre aktører som er avhengige av presise posisjons- og navigasjonstjenester, sier Slette.
Nøkkelord
Kontakter
Espen SletteAvdelingsdirektør for spektrumsavdelingenNasjonal kommunikasjonsmyndighet
Tel:48074518esl@nkom.noBilder





Lenker
Følg pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Svindeltrendene du må passe deg for i sommer24.6.2026 09:00:40 CEST | Pressemelding
Investeringssvindel og falske anrop fra danske telefonnumre er blant metodene kriminelle nå bruker for å lure nordmenn. Svindelekspert oppfordrer folk til å være ekstra oppmerksomme i sommer.
Skal du til fotball-VM i USA? Pass på mobilregningen19.6.2026 08:59:39 CEST | Pressemelding
Fotball-VM blir sommerens høydepunkt for mange nordmenn. Men uten kontroll på mobilbruken kan ferien bli dyrere enn planlagt.
Kartlegger sårbarheter i Oslos kritiske infrastruktur8.6.2026 15:46:14 CEST | Pressemelding
Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) skal undersøke hvor robust den digitale infrastrukturen er ved kriser og alvorlige hendelser i Oslo-regionen.
Svindlerne tar ikke ferie – vær ekstra på vakt i sommer4.6.2026 10:16:04 CEST | Pressemelding
Snart tikker feriepengene inn på millioner av norske kontoer. Samtidig advarer svindeleksperter mot at sommer og feriemodus gjør mange ekstra sårbare for digitale svindlere.
Over 96 prosent kan få superraskt internett27.5.2026 11:30:51 CEST | Pressemelding
96,3 prosent av husstander i Norge har tilgang på internett med gigabithastighet, viser nye tall fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom