Ny ILO-konvensjon gir bedre vern av plattformarbeidere
12.6.2026 15:20:58 CEST | YS | Pressemelding
Den internasjonale arbeidsorganisasjonen ILO vedtok i dag en historisk konvensjon for å beskytte arbeidstakere i plattformøkonomien. - Dette er et viktig skritt i arbeidet for sterkere rettigheter til folk som jobber i den nye plattformøkonomien, men fortsatt gjenstår mye, sier YS-leder Hans-Erik Skjæggerud.

På den årlige ILO-konferansen, som ble avsluttet i Genève i dag, ble det vedtatt en konvensjon som er den første globale arbeidsstandarden for plattformarbeidere. Plattformarbeidere er personer som utfører oppdrag eller leverer tjenester organisert gjennom en digital arbeidsplattform eller app. Eksempler på slike plattformer er Uber og Bolt for persontransport, eller Foodora og Wolt for matlevering.
- Dette markerer et viktig skritt mot å sikre at millioner av plattformarbeidere nyter de rettighetene, beskyttelsen og verdigheten som alle arbeidstakere fortjener. Vi er derfor glade for at konvensjonen ble vedtatt, sier Hans-Erik Skjæggerud, leder i YS.
Konvensjonen bekrefter at grunnleggende rettigheter som organisasjonsfrihet og retten til kollektive forhandlinger gjelder for arbeidere i plattformøkonomien. Konvensjonen pålegger også arbeidsgivere å sikre de ansatte utbetaling av godtgjørelse og tilgang til sosial beskyttelse. Konvensjonen krever videre at myndighetene iverksetter spesielle tiltak for å sikre at plattformarbeidere kan trekke seg fra arbeidet dersom det er risiko for deres helse og sikkerhet, uten frykt for represalier, og for å beskytte dem mot vold og trakassering på arbeidsplassen.
- Konvensjonen er viktig for plattformarbeidere i Norge, men kanskje enda viktigere for de som jobber i land der arbeidsvernet er svakere enn det vi har. Jeg er spesielt glad for at konvensjonen bidrar til å hindre at de som jobber i plattformøkonomien blir sett på som selvstendige næringsdrivende og dermed unndrar arbeidsgiverne fra sitt arbeidsgiveransvar, sier Skjæggerud.
ILOs konvensjoner er bindene for de medlemslandene som ratifiserer konvensjonene. Norge har som tradisjon å ratifisere de fleste av konvensjonene fra ILO.
- Vi mener Norge må ratifisere og iverksette denne konvensjonen. Fremtidens arbeid i plattformøkonomien må bygges på demokratiske arbeiderrettigheter og anstendig arbeid, ikke på usikkerhet og ekskludering. Denne konvensjonen vil bidra til et bedre arbeidsliv, men samtidig er det behov for å fortsette arbeidet og videreutvikle nytt regelverk i takt med den teknologiske utviklingen, avslutter Skjæggerud.
Kontakter
Hans-Erik SkjæggerudYS-leder
Tel:95 93 87 69hans-erik.skjeggerud@ys.noRolf A. VestvikInternasjonal sekretær i YS
Tel:48 89 33 13rolf.vestvik@ys.noFølg pressemeldinger fra YS
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra YS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra YS
Rigger seg til mekling på flyteriggavtalen23.6.2026 15:34:26 CEST | Pressemelding
SAFE varslet i dag Riksmekleren og Norges Rederiforbund om plassfratredelse for 325 medlemmer omfattet av flyteriggavtalen. Om ikke partene blir enige, vil det bli streik også på området rigg fra fredag 3. juli.
Offshore Norge varsler lockout. Arbeidsgiver eskalerer konflikten, mener SAFE22.6.2026 15:35:11 CEST | Pressemelding
Fra lørdag 27. juni vil medlemmer omfattet av brønnserviceavtalen bli stengt ute fra arbeidsplassene og miste lønn. Dette er et kraftig opptrappingstiltak som SAFE mener er et forsøk på å legge press på konflikten.
Trapper opp oljestreik17.6.2026 13:13:22 CEST | Pressemelding
SAFE tar ut ytterligere 224 medlemmer i den pågående streiken på brønnservice. Dermed vil i alt 378 SAFE-medlemmer være omfattet av arbeidskonflikten. Streiken får konsekvenser for boreoperasjoner.
Streik i oljeservice- og brønnservicebedrifter på norsk sokkel15.6.2026 14:06:02 CEST | Pressemelding
Meklingen mellom SAFE og Offshore Norge om brønnserviceavtalen førte ikke frem. Partene klarte ikke å komme til enighet, og dermed er 154 medlemmer omfattet av brønnserviceavtalen nå i streik.
YS gir full støtte til innleieforbud12.6.2026 12:31:33 CEST | Pressemelding
YS-leder Hans-Erik Skjæggerud er strålende fornøyd med at regjeringen nå signaliserer at de vil fjerne unntaket for innleieforbudet for helsevesenet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom