Global alarm om arbeidstakerrettigheter
1.6.2026 07:00:00 CEST | YS | Pressemelding
Den årlige rapporten Global Rights Index, lansert i Genève i dag, slår fast at bruddene på arbeidstakernes grunnleggende rettigheter øker. - Vi lever i en verden der fundamentale rettigheter brytes, og undertrykkelsen av arbeidstakere blir verre, sier YS-leder Hans-Erik Skjæggerud.

Global Rights Index er en årlig rapport fra den internasjonale arbeiderorganisasjonen ITUC. Dette er hovedfunnene i årets rapport:
- Angrep på ytrings- og forsamlingsfriheten skjer i 50 prosent av landene – et rekordhøyt nivå og en økning fra 45 prosent i 2025.
- Myndighetene i 75 land arresterte eller anholdt arbeidere, et rekordhøyt antall og opp fra 71 i 2025.
- Retten til lovlig registrering av fagforeninger er begrenset i 75 prosent av landene, opp fra 74 prosent i 2025 og det høyeste nivået siden rapporten ble etablert i 2014.
- Arbeidere ble utsatt for vold i 32 prosent av landene, en økning fra 26 prosent i 2025.
- Streikeretten ble krenket i 87 prosent av landene.
- Retten til kollektive forhandlinger er begrenset i 121 land.
- Dette er tall som skremmer. Det globale tilbakeslaget for grunnleggende rettigheter skaper et dårligere arbeidsliv for millioner av arbeidstakere verden over. Det er uakseptabelt og viser hvor viktig det er med sterke arbeidstakerorganisasjoner, sier YS-leder Hans-Erik Skjæggerud.
Rapporten gir en liste over de ti verste landene for arbeidstakere: Argentina, Hviterussland, Ecuador, Egypt, Eswatini, Myanmar, Nigeria, Panama, Tunisia og Tyrkia. I tillegg er syv land plassert på en egen «Watchlist» etter en målbar økning i brudd på rettigheter: Guinea-Bissau, Israel, Liberia, Filippinene, Republikken Moldova, USA og Zimbabwe.
- Lista over land med grove brudd på arbeidstakerrettigheter en skammens liste. Og det er verdt å merke seg at USA nå er et land der vi mener situasjonen for arbeidstakere er i ferd med å bli svært alvorlig, sier Hans-Erik Skjæggerud, som selv besøker USA og amerikansk fagbevegelse denne uka.
YS vil presse på for at norske myndigheter tar opp forholdene for arbeidstakere i sin bilaterale kontakter. Samtidig oppfordrer YS norske selskaper med aktivitet i utlandet til å bidra sterkere for bedre arbeidsforhold. YS vil også arbeide for at en større andel av utviklingsbistanden rettes inn mot styrkede rettigheter for arbeidstakere.
- Verdens økonomi og vareproduksjon er global. Derfor har Norge et ansvar for å bidra til at rettigheter for arbeidstakere respekteres og styrkes. Årets Global Rights Index viser at dette arbeidet er viktigere enn noen gang, sier YS-lederen.
Nøkkelord
Kontakter
Rolf A. VestvikInternasjonal sekretær i YS
Tel:48 89 33 13rolf.vestvik@ys.noFølg pressemeldinger fra YS
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra YS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra YS
Rigger seg til mekling på flyteriggavtalen23.6.2026 15:34:26 CEST | Pressemelding
SAFE varslet i dag Riksmekleren og Norges Rederiforbund om plassfratredelse for 325 medlemmer omfattet av flyteriggavtalen. Om ikke partene blir enige, vil det bli streik også på området rigg fra fredag 3. juli.
Offshore Norge varsler lockout. Arbeidsgiver eskalerer konflikten, mener SAFE22.6.2026 15:35:11 CEST | Pressemelding
Fra lørdag 27. juni vil medlemmer omfattet av brønnserviceavtalen bli stengt ute fra arbeidsplassene og miste lønn. Dette er et kraftig opptrappingstiltak som SAFE mener er et forsøk på å legge press på konflikten.
Trapper opp oljestreik17.6.2026 13:13:22 CEST | Pressemelding
SAFE tar ut ytterligere 224 medlemmer i den pågående streiken på brønnservice. Dermed vil i alt 378 SAFE-medlemmer være omfattet av arbeidskonflikten. Streiken får konsekvenser for boreoperasjoner.
Streik i oljeservice- og brønnservicebedrifter på norsk sokkel15.6.2026 14:06:02 CEST | Pressemelding
Meklingen mellom SAFE og Offshore Norge om brønnserviceavtalen førte ikke frem. Partene klarte ikke å komme til enighet, og dermed er 154 medlemmer omfattet av brønnserviceavtalen nå i streik.
Ny ILO-konvensjon gir bedre vern av plattformarbeidere12.6.2026 15:20:58 CEST | Pressemelding
Den internasjonale arbeidsorganisasjonen ILO vedtok i dag en historisk konvensjon for å beskytte arbeidstakere i plattformøkonomien. - Dette er et viktig skritt i arbeidet for sterkere rettigheter til folk som jobber i den nye plattformøkonomien, men fortsatt gjenstår mye, sier YS-leder Hans-Erik Skjæggerud.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom